Facebook Follower

Wednesday 28 September 2011

Temu Duga

Samad menghadiri sesi temu duga untuk jawatan sebagai penjaga lintasan kereta api. Untuk melihat kecerdasan Samad, si penemu duga pun bertanyakan soalan yang cuba menguji minda Samad.

penemu duga : katakan ada dua buah kereta api yang akan melalui rel yang sama serentak pada waktu yang sama. Apa yang kamu akan lakukan?

samad : Saya akan pindahkan salah satu kereta api itu ke rel yang lain.

penemu duga : Jika sistem kawalan untuk mengalihkan rel itu rosak,apa yang akan kamu lakukan?

samad : Saya akan turun ke rel da cuba mengalihnya secara manual.

penemu duga : Jika kawalan manual juga rosak?

samad : Saya akan menghubungi stesen terdekat untuk memaklumkan keadaan itu.

penemu duga : Jika talian telefon sedang sibuk dan anda gagal untuk menghubungi stesen tersebut?

samad : Saya cari telefon awam.

penemu duga : Jika telefon awam pun rosak?

samad : Saya akan balik rumah dan jemput nenek saya.

penemu duga : Eh! apahal nk jemput nenek awak pula?

samad : Hiss encik! Boleh la nenek saya lihat macam mana kereta api berlanggar!

No comments:

Post a Comment